Otist bir çocuk için okul herseydir
Covid-19' un zirve yaptığı şu son günlerinde Israel'de herkes karantinadayken oğlumun okula gitmeye devam etmesine sevinmelimiyim üzülmeli mi aslında bir anlamda karar vermek zor..
Tek emin olduğum şey, evde geçirdiği saatlerde, günler ve haftalarda onun gittikçe daha çok içine kapanması gerçeğidir . Otizmin sınırları içinde geçirdiği yanlız anlarda, odasının duvarları arkasında saklanan o küçücük dünyasında bir kez daha tamamen kaybolduğunu farketsem de arada her defasında ona uzattiğim eli kabul etmekte zorlanan bu insanı bir yerden sonra kendisiyle bıraktığımda bir kez daha Corona'nın verdiği zararların boyutlarını ölçmenin ne kadar zor olduğun da karar kılıyorum..
Bu yüzden, geçtiğimiz günlerde 9000 pozitif vakaya ulaşmayı becermiş Israel'de bu kez otistik öğrencilere her ne olursa olsun okuldaki aktivitelerine devam etmeleri için devlet onay verdi..
Karantina günlerinde , Sukot Bayramı tatili dışındaki günlerde normal çocuklar zoom'la eğitime devam edeceklerken Otist öğrenciler, diğer tüm talebelerden boşaltılmış kocaman binalardaki küçük sınıflarında birlikte olmaya devam edecekler..
Çünkü bu çocuklar için okul sadece matematik, tarih ya da fizik gibi derslerin öğrenildiği bir ortam olmakla sınırlı değil. Gal okul'da " Bireyle toplum arasındaki bağları " 'da birlikte öğreniyor. İnsan ilişkilerini, toplumsal kodları.. yaşam içinde normal bir insan için otomatik olan kimi sosyal duurumları, kişiler arası muhabbeti ve insan davranışının şifrelesini de öğreniyor onlar..
Ve okul onların kendi dünyalarına kapanmadıkları belki de tek ortam oluyor bir yerde..
Okula gitmedikleri her gün bu çocuklar yanlızlıklarıyla baş başa kalıyorlar..
Gal okuldan , her gün ister istemez bir araya geldiği sınıf arkadaşlarından, eğitmen ve terapistlerden uzak kaldığında insanlardan tamamen kopuyor.
Gal'in her eve kapanışı toplumsal iletişiminde bir adım geriye gitmesi demek oluyor..
Zaten çoğu zaman onun için hayat genel olarak aile sınırları içinde sınırlı kalıyor..
Anne baba ve kimi aile bireyleri bu çocukların çoğu zaman tüm dünyaları demek oluyor..
Bir aralar kendisi ile aynı adı taşıyan bir arkadaşı vardı.. Zaman zaman bize gelmek isterdi. Bir süre Gal onunla görüşmüştü ama bir zaman sonra Gal bana arkadaşının hep sustuğunu , hiç konuşmadığını, bu yüzden de onunla çok sıkıldığını söylemeye başlamıştı.. Gal onunla görüşmek istemiyordu..
Bir başka arkadaşıyla ise ilgi alanları uymuyordu, Biri hep aynı bilgisayar oyununu oynamak isterken diğeri kendi kafasındaki video kliplerini izlemek istiyordu.. Beraber aynı odada oturup ayrı dünyalarda gibiydiler. Böylece anlamsızca geçen saatlerin sonunda , bir kaç görüşmeyle sınırlı kalan kısa ve anlamsız arkadaşlıklar oluyor bunlar çoğu zaman . )Ama neticede sorarsanız Gal için bu insanlar yine de onun arkadaşlarıdır..)
Bu durumlar otistik tiplerin karşılaştıkları genel sorunlardır hep.. Çoğu zaman birinin obsesif fikirleriyle diğerinin ki farklı olduğu için anlaşmaları zor oluyor. Her biri karşısındakinin tuhaflıklarını fark ederken kendi saplantılarıyla da başkalarının yaşamasının zor olduğunu kavramak onlar için yine de zor oluyor..
Onlar için sadece devletin verdiği imkanlarla biraraya getirildikleri toplantılar değerli..
O toplantılardan çıktıkları an ise biri diğerini aramayı düşünemeyecek kadar kendi içlerine dönükler..
Belki bir gün yine devletin desteğiyle, kimi kendi gibi bir kaç arkadaşla birlikte aynı yaşam alanını da paylaşacağı bir evi olacak..
"Bu da Gal'in buna hazır olup olmayacağı ile de bağlantılı."
Boylece Gal ve gibilerinin çoğu zaman tek gerçek arkadaşları anne babaları oluyor.. (hayatta oldukları sürece....)
Batya R. GALANTI